• June 29, 2022

Drie dagen voor een gezonde lunch

 

lunch

Kinderen hebben drie dagen per week samen nodig. Geef ze deze drie dagen, met opoffering. Wat ze niet mogen eten is gefrituurd voedsel, fast food zoals pizza of patat of pulled pork, hotdogs of ribbetjes of vleeswaren, koude cornflakes, melk of sap.

Kinderen doen het beter als ze salades eten bij de lunch en het avondeten. Laat ze zich niet volstoppen met sap. Als sap een optie is, moeten ze het waarschijnlijk niet nemen. Beperk het drinken van water tot een minimum.

Als kinderen water of sap nemen, vertel het hen dan en herinner hen nogmaals aan de vier tot vijf uur regel.

De regel zegt dat kinderen tijdens de lunch niet minstens twee van de volgende dingen mogen eten: Een cola, pop, sap of candy bar, warme dranken, of koemelk. Als de maag hiermee tot de nok gevuld is, kunnen ze stoppen met eten, maar dit is het moment waarop ze moeten beginnen met iets gezonds te eten met iets dat eiwitten en vezels bevat.

Kinderen moeten elk een portie fruit en twee porties groenten eten en alle voedselgroepen daartussen. Dit is de magische formule die het eten lekker maakt. Het menu moet volgens die formule worden gepland, zodat het kind goed kan eten.

Hier is een lijst om er zeker van te zijn dat je de vier tot vijf uur maaltijd niet mist.

Een lichte lunch van kaas en druiven

Een lichte maaltijd van appelmoes en aardbeien

Een zware lunch met crackers

Een middag snack van pinda’s

4 tot 5 uur woestijn

3 tot 4 uur van vaste stoffen

1 tot 3 uur proteïnen

Dit is een heel duidelijke lijst om NOOIT te vergeten en altijd een gezonde lunch in te pakken. Je kinderen hebben het nodig en zullen het net zo waarderen als jij.

Varieer uw voedseltijden

Een beetje tarwe of bruine rijst kan goed zijn om te eten bij het ontbijt, een beetje kip of kalkoen met of zonder groenten bij de lunch en het avondeten. 5 tot 6 keer per dag is de norm. Dat is het!

Varieer uw voedselkeuze met het favoriete voedsel van uw kind

Gebruik niet dezelfde patat en pannenkoek voor ontbijt, lunch en avondeten. Het kan moeilijk zijn om elke dag al hun favorieten te serveren. Een kind kan ziek worden van bepaald voedsel als het eraan gewend raakt en dan is het te gepast om te veranderen.

Met dippertjes erop kunnen kinderen hun ontbijtrolletjes gemakkelijk opeten zonder de melk eruit te hoeven schrapen. Als je kind zich vastklampt aan zijn of haar melkpak, zorg dan voor een paar stukjes fruit zodat ze kunnen vechten om de dunne helft van de fles te krijgen. Gebruik kwark als zoet toetje bij het ontbijt, of laat uw kind yoghurt met volkoren gebruiken voordat het uit bed stapt.

Gebruik gedurende de dag verschillende voedselkeuzes. Waarom? Het maakt het moeilijk om slechts één volkoren, groente en fruit of twee of drie verschillende soorten drank in te pakken. Het is gemakkelijker dan elk voedselitem in te pakken, wat minder uitstapjes naar de keuken en minder afval betekent.

Het inpakken van verschillende dingen zal ook helpen om dingen zoals goudvis, pretzels Pasen verkoopt, crackers, chips, appelmoes, mueslirepen, vers gebakken muffins of rijstwafels te vinden. Sommige van deze dingen kunnen drie dagen per week en een paar keer per dag in een bruine papieren zak naar huis worden gestuurd met een klein briefje erbij waarin wordt uitgelegd welke gezonde en zoete dingen ze serveren, en dat alles terwijl het helpt om thuis goede eetgewoonten te bevorderen.

Hou het licht.

Tips voor ouders

Neem een kind mee naar de kruidenierswinkel.

Vraag uw kind naar de voedingsmiddelen die hij of zij graag eet. Als uw kind bepaalde voedingsmiddelen niet wil eten, vermijd ze dan voor die dagen.Maximaliseer de keuzes van het kind door ze te tonen in termen van snacktijd, portie voedsel of een andere hoeveelheid voedsel.

Houd snacks binnen handbereik.

Houd een zak met gezonde dingen klaar die het kind kan pakken als het honger krijgt. Sta niet toe dat ze een beter tussendoortje hebben dan jij.

Controleer de etiketten.

Zoek gezonde vervangers voor het voedsel dat je dacht te serveren.

Laat het kind proeven en zijn of haar voedselkeuzes bepalen.

Draag uw kind in een rugzak in plaats van een handtas. Als je je kind altijd zwaar in de armen draagt, verliest het snel zijn aandacht.

Lees meer:

Lunch Utrecht